علت اینکه گرگ خاکستری نماد ترکها میباشد . چیست؟

دخترآذري

تبلیغات در سایت ما
تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما

تبلیغات سایت

علت اینکه گرگ خاکستری نماد ترکها میباشد . چیست؟

در طول تاریخ تمامی ملتها برای خود نشان ، علامت و سمبلی را انتخاب کرده و خود را بطوری به آن سمبل ونشان وصل کرده و یا از آن سمبل و نشان نیرو و قدرت روحی گرفته اند و در جنگها و اداره مملکت و رفتارهای اجتماعی از نشان خود الگو و تاثیر پذیرفته اند . برای مثال :
نشان آمریکائیها پرنده شاهین است .
نشان فرانسوی ها خروس است .
نشان کانادایی ها خرس است .
نشان انگلیس ها شیر است
نشان ترکها گرگ(بز قورد) است .

در جهان کنونی هفت (7) کشور مستقل ترک وسیزده (13) جمهوری خود مختار ترک و مجموعا پنجاه وشش (56) سرزمین ترک وجود دارد که حدود 560 میلیون نفرازجمعیت جهان را شامل می شوند. و دارای پرچم های مختلفی می باشند ولی در یک اصل تمامی ملل ترك جهان مشترک هستند و آن داشتن سمبل مشترک گرگ ( بز قورد) است . که در اجتماعات با تا کردن دو انگشت وسط آنرا نشان می دهند .
فلسفه اینکه چرا بظ قورد نشان وعلامت ملل ترک جهان شده است ؟ روایات مختلفی دارد که ما به یک نمونه از آن اشاره می کنیم :

 

در داستانها آمده است که اولین ثلاله ملل ترک دنیا شخصی بنام اغوز خان بوده است که در شیر خوارگی ، پدر و مادرش را از دست داده و تک و تنها در دره ای می ماند که در این هنگام گرگی از جنس بظ قورد طفل شیرخواره را پیدا کرده و از او نگهداری میکند و با دادن شیر خود ، طفل را از مرگ نجات می دهد . که با زنده ماندن اغوز خان نسل ترکها از نابودی نجات پیدا می کند و با ایجاد زاد و ولد قبیله ترکها بوجود می آید و اغوز خان اولین ثلاله و جد ( آ تای) ترکها بحساب می آید که با شیر گرگ بزرگ شده است . و اگر بز قورد نبود ، اغوز خان زنده نمی ماند وبدیهی است که نسل ملت ترک نیز از میان می رفت . لذا بدین سبب بز قورد نشان ملل ترک جهان می شود . علاوه بر این بز قورد خصوصیتهای منحصربه فردی دارد و با سایر گرگها و حیوانات فرق دارد که چند مورد ذکر می شود..

 

1-بز قورد مثل سایر گرگها اجتماعی زندگی نمی کند و معمولا تنها زندگی می کند


2- بز قورد فقط با یکی از همنوعان خود ازدواج کرده و جفت گیری می کند و مثل انسانها زندگی خانوادگی تشکیل می دهد


3-بز قورد ، هرگز در جای محصور زندگی نکرده و اسارت را تحمل نمی کند وهرشئ ای یا جانداری که مانع حریت وآزادگی اش شود سریعا حمله ورشده وپاره پاره اش می کند. و در صورت تحمیل اسارت ، یا خود کشی می کند و یا با گرسنه ماندن می میرد . یعنی یا می میرد و یا از اسارت خود رانجا ت می دهد، که این خصیصه، ارزش سمبلی آنرا بیشترعیان می کند.


4-بز قورد در برابر تجاوز به لا نه اش و حمله دشمن خیلی درنده بوده و متجاوز را پاره پاره می کند



5-در واقع بز قورد حیوانی است با جثه کوچکتر از گرگهای معمولی ، نجیب ، تمیز و مهربان و در عین حال زیرک و درنده و اسارت ناپذیر ، که با گرگهای معمولی خیلی فرق دارد .


6-بز قورد تنها حیوانیست که خیانت نمیکند و نمیتوان رامش کرد.

 


دوتا علت هم داره... 1. بوز قورد(گرگ خاکستری) در کوهستان های سرد و برفی و در ارتفاغات زندگی می کنه و هیچ وقت برای به دست آوردن غذا به ذلت و خواری تن نمی ده و حیوان آزاده ایه و هیچ وقت تغییر هویت رو نمی پذیره. اگر باغ وحش رفته باشین می تونین ببینین که گرگ خاکستری لحظه ای تو قفس آرروم نداره و مدام به اطراف می ره.
2. در سال های ابتدای خلقت که انسان هنوز به قوانین طبیعت آشنا نبود، ترک ها تعدادشون کم بود و تو دشت ها و کوهها زندگی می کردند. وقتی زمستون شد، چون هنوز به ترتیب فصل ها پی نبرده بودند غافلگیر شدند و نزدیک بود از سرما و گرسنگی بمیرند که در افسانه اومده گرگی به میون اونها رفت و به اونها راه و رسم زندگی رو آموخت. برای همین هم ترک ها به او و نوادگان او احترام گذاشتند. همین الان هم اگر یک نفر ترک جای پای گرگ رو یه جا ببینه اون رو خوش یمن می دونه. گرگ خاکستری همیشه مورد احترام ترک های سراسر جهان بوده .


مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب

این نظر توسط ترک قیزی در تاریخ 1392/9/26/azeri-girl و 16:47 دقیقه ارسال شده است

<-CommentGAvator->

پس بیز نئی بوبلم ظلمی چکیریخ اورمو گلی بیریدیر کی ادامی یاندیریر
پاسخ:هن والله


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: